26juli

Een aanbesteding verloren, en nu?

Er is maar één doel wanneer je als organisatie besluit je in te schrijven op een aanbesteding, namelijk: winnen. Helaas is de realiteit zo dat er geen garanties zijn. Er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij het winnen of verliezen van een aanbesteding. Heb je jezelf voldoende verdiept in de aanbestedende dienst? Wist je écht wat ze wilden? Welke andere gegadigden waren er nog meer? Kwam jouw toegevoegde waarde voldoende naar voren, zo ja: is dit ook als toegevoegde waarde beoordeeld?

Het is belangrijk om te leren van afwijzingen. Niemand houdt ervan, maar het zijn wel belangrijke leermomenten. Het zorgt ervoor dat je kritisch naar je eigen organisatie moet kijken en de juiste informatie verzamelt voor een volgend voorstel.

Het is gebruikelijk dat de aanbestedende dienst van de aanbesteding scores motiveert na het bekendmaken van de gunning. Per criterium wordt omschreven wat de beoordelaars goed vonden of juist misten. Dit is waardevolle informatie waar je als organisatie lessen uit kunt halen voor de volgende keer dat je op een aanbesteding inschrijft. Staat er bijvoorbeeld dat je toegevoegde waarde niet duidelijk naar voren kwam, dat je vragen niet uitgebreid genoeg beantwoord werden of dat de beantwoording niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden) genoeg was? Dan weet je dat het de volgende keer anders moet.

Blijf kritisch kijken

Stel jezelf altijd de vraag of de motivering van de afwijzing voldoende helder is. Heb je voldoende onderbouwing gekregen op de punten waar je goed en minder goed op hebt gescoord? Soms is de motivering zeer uitgebreid, maar over het algemeen krijg je een algemene uitleg waar je niet veel verder mee komt. Vraag dan een evaluatie aan bij de aanbestedende dienst met als doel: informatie inwinnen over de beoordeling van de kwaliteitsvragen, ter lering voor de volgende keer. Waar heb je cruciale punten misgelopen en hoe komt dit? Met de opgedane kennis is een volgende inschrijving van een hoger niveau.

Meer informatie?

Is het toch niet gelukt, om wat voor reden dan ook, om als organisatie de inschrijving op een hoger niveau te krijgen? Schroom dan niet en neem contact met ons op. Kijk voor meer informatie op onze website.

2022 © 100 Merkversterking. Alle rechten voorbehouden.